Veenfabriek
Marktsteeg 1 | 2312CS | Leiden
071 3318 054 (MA-VR, 9.30 - 13.30 UUR) |
Theater Na de Dam

Theater Na de Dam


Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei lezen we Voorbij het strijklicht, een nieuwe toneeltekst van Rebekka de Wit die zij schreef in opdracht van Theater Na de Dam. We zorgen voor een kopje tomatensoep, een paar dekentjes en wat rustige muziek om je warm te houden. Als het weer het enigszins toelaat lezen we buiten op de binnenplaats, met stortregen zoeken we een repetitiestudio van de Veenfabriek op.
Reserveer wel even, want er zijn niet zoveel plaatsen.

Samen met Phi Nguyen, Joeri Vos, Marie Pien e.a.
Deuren open: 20:30 uur, aanvang 21:00 uur
Scheltema, Marktsteeg 1 in Leiden
Prijs: € 6,- Reserveren via: http://bit.ly/vftndd2017reservering

Rebekka de Wit brengt met haar gelaagde, poëtische tekst een nieuw, zoekend perspectief op herdenken. Hoe kunnen we de doden eren als het er te veel zijn? En welke rol kan de kunst hierbij spelen? Haar tekst wordt gelezen in combinatie met delen uit Het Onderzoek van Peter Weiss, de gedramatiseerde weergave van de Auschwitzprocessen. Dit stuk werd in de jaren ’60 elk jaar op 4 mei in de Stadsschouwburg Amsterdam voorgedragen door de acteurs van het Publiekstheater.

Veenfabriek, Toneelgroep Amsterdam, Theater Utrecht, Toneelgroep Maastricht, Noord Nederlands Toneel, Het Nationale Theater i.s.m. Firma MES, Theater Rotterdam en Tryater presenteren de tekst gelijktijdig aan het publiek.

Rebekka de Wit (1985) studeerde in 2011 af aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, afdeling woordkunst. In 2012 stond ze met twee voorstellingen op Theater aan Zee, die allebei in de prijzen vielen. Haar werk werd o.a. gepubliceerd in Das Magazin, de Morgen, De Dietsche Warande en Belfort. In 2015 verscheen haar debuutroman We komen nog een wonder tekort bij Uitgeverij Atlas/Contact. Ze is onderdeel van de artistieke leiding van theaterhuis De NWE Tijd en vaste columnist voor Rekto:Verso.

Theater Na de Dam is een initiatief van de theatermakers en filosofen Jaïr Stranders en Bo Tarenskeen. In 2010 maakten zij zich zorgen over de afnemende zeggingskracht van de Nationale Dodenherdenking. Dat de behoefte aan verdieping gedeeld wordt is duidelijk: wat in 2010 begon in zeven theaters rond de Dam in Amsterdam is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk fenomeen en een nieuwe, breed gedragen theatertraditie die uniek is in de wereld.