menu Programma

ONTDEKKINGEN

Een hoorspel, een audiovisueel notitieboek en een meditatieve geluidsreis van Ontdekkingen Simon Boer, Niki Verkaar en Janne Piksen

Word hier Veenwerker!
MuziekTheaterNikiSimonJanne

Met trots presenteren we De Ontdekkingen: Simon Boer, Niki Verkaar en Janne Piksen. Zij sluiten hun tweejarig Ontdekkingen-traject bij de Veenfabriek af met ieder een eigen werk: Audiovisueel notitieboek SIMONS LAB, hoorspel That's it! I'm going back to my TRAILER! en meditatieve geluidsreis Ontscheppen.
Drie totaal verschillende makers, met totaal verschillend werk.

Ontscheppen | Janne Piksen
Ga mee op een meditatieve geluidsreis en laat je onderdompelen in oerchaos. Hier ontstaat alles, verdwijnt alles, en ontstaat alles opnieuw. Wolken van zachte tikjes, veelkleurige ruis, oneindige mogelijkheden. We gaan daar waar de chaos je bubbel binnen druipt en laten het licht door de barsten breken. Bestaande verbanden vallen weg, en nieuwe ontstaan. Neem een verfrissende duik in de oerchaos - laat je ontscheppen!

Veel scheppingsverhalen beginnen in oerchaos die door scheppende krachten geordend wordt. Ook de natuurkundige ontstaanstheorie begint in chaos. Tijdens de oerknal is het hele heelal aanwezig in één minuscuul punt. De dichtheid is zó groot dat tijd, ruimte en materie ophouden te bestaan. Uit dit ondenkbare minuscule punt komt het heelal voort en alles wat daarin bestaat, van planeten en zon tot het kauwgompje onder je schoen. Wij mensen scheppen onze eigen wereld door scheiding aan te brengen in deze oerchaos. Op het moment dat het ons niet lukt scheiding aan te brengen in de informatie die op ons afkomt, ervaren we ruis. Door te categoriseren, zorgen we ervoor dat we de wereld niet als ongefilterde ruis ervaren: dit is zwart, dat wit, dit is leven, dat dood, dit is belangrijk, dat niet, dit is mijn ruimte, dat de jouwe. Dat wat je benoemt, schep je uit de chaos.

Ontscheppen houdt het midden tussen een compositie, geleide meditatie en installatie. Het publiek is omgeven door een wolk van tikjes in de zaal, die veroorzaakt worden door kleine hamertjes. Deze hamertjes bespelen de zaal en het hele theater.

Janne over Ontscheppen:
"Alles dat waarneemt, ordent. Al ordenend zijn we geneigd ons vast te houden aan een idee over wie we zijn en zouden moeten zijn, en wat de wereld is en wat deze zou moeten zijn. Met Ontscheppen wil ik laten ervaren hoe bevrijdend het is om de hokjes waar we in denken los te laten. Als we opnieuw beginnen met waarnemen zijn de mogelijkheden eindeloos. We zijn op zoek naar verbinding in een samenleving die zich kenmerkt door scheidslijnen. Ontscheppen trekt deze scheidingen in twijfel er ontstaat ruimte voor nieuwe verbindingen en nieuwe ervaringen. Ontscheppen sluit aan bij een groeiende belangstelling voor spiritualiteit en is tegelijkertijd een origineel tegengeluid.
Ik wil mensen laten beleven hoe rijk en divers het leven is. We hoeven ons nergens aan vast te houden en mogen alles worden. Laten we meer chaos toestaan in ons leven - laten we ontscheppen!"

Op 3 juli speelde Onstscheppen op het Mininimal Music Festival in Amsterdam en op 11 september 2021 speelt Ontscheppen tweemaal bij de Veenfabriek in Leiden als onderdeel van de Open Monumentendag.


SIMONS LAB | Simon Boer
Repeteren is een iteratief proces: stap voor stap zoeken acteurs en regisseur naar de juiste manier om hun verhaal te vertellen, zetten kleine stapjes in een andere richting en dan weer terug. Er wordt geschoven met teksten, scènes, stoelen en tafels om tot de grootste zeggingskracht te komen, of zelfs nog te ontdekken wat die is. Het werken is snel en flexibel: nieuwe ideeën volgen elkaar in rap tempo op, alle tijd is creativiteit en iedereen is blij.

Maar dan komt er techniek bij kijken. Licht moet worden gesteld, geluid moet worden gemixt. De software is complex en eist tijd voor elke wijziging. Repeteren wordt starten en stoppen en starten en stoppen en stop nog maar iets langer want dit gaat zeer terecht nog even duren. Technologie opent vele nieuwe deuren, maar de drempels zijn hoog en "even uitproberen" is een traag proces dat de creativiteit stagneert. Hoe zou je piano spelen als elke toon een uur op zich laat wachten? Hoe kun je zinvol schrijven als elk woord pas na een halfuur verschijnt?

Wat zou het geweldig zijn als techniek als repeteren was, als acteurs en apparaten elkaar op hetzelfde tempo konden inspireren. Welke verhalen zou je kunnen vertellen als je met al onze technieken frictieloos zou kunnen spelen? Welke kruisbestuiving is er mogelijk als er met het gemak van stoelen en tafels ook met techniek kan worden geschoven?
Acteur en knutselaar Simon Boer bouwt in zijn lab aan het perfecte gereedschap om technologie al in de repetitieruimte uit te nodigen als medespeler, op zoek naar het theater van de toekomst.
Bezoek simonslab.nl online!


That's it! I'm going back to my TRAILER! | Niki Verkaar
That’s it! I’m going back to my TRAILER! is een hoorspel over het belang van samenhang. Een onwaarschijnlijke samenloop van volstrekt willekeurige omstandigheden, waarin alles even belangrijk is.

Het grootste deel van onze dagen handelen wij zonder doel, we verspillen tijd en halen stommiteiten uit. Hoe moeten wij ons verhouden tot de wereld om ons heen? Spring! Boink! Tra-la! Je wil ook niet klakkeloos napraten wat je pappie en je mammie je hebben ingetrechterd.

*De titel van dit project is gebaseerd op een uitspraak die op 25 november 1992, 16:42h, tegelijkertijd, toevallig en onafhankelijk van elkaar door 147 mensen werd geschreeuwd in de gemeente Hollywood, California.Niki over That's it! I'm going back to my TRAILER! :
"In 1992 kondigde de Amerikaanse econoom en socioloog Francis Fukuyama het einde van de geschiedenis aan. Het ijzeren gordijn was immers gevallen en het kapitalisme had definitief gezegevierd. Er was geen alternatief meer, dus ook geen strijd! De liberale wereld ontspande zich. Direct begon de avant-garde met het ontmantelen van de oude vertelstructuren: begin-midden-eind. Achterhaald vooruitgangsdenken! Minder dan 6 maanden later betrapte een journalist de bezwete Fukuyama met een voormalig-communistische prostituee die werkzaam was op Wallstreet. Volgens ooggetuigen maakten beiden een gedesoriënteerde indruk. Nog diezelfde dag overhandigde Fukuyama zijn echtgenote een gele post-it met de woorden: "I am sorry. I was wrong." Zijn huwelijk leek gered, maar inmiddels was een nieuwe generatie guerilla-microfoons al bezig om de geluiden van het einde van de geschiedenis vast te leggen, met schrikbarende gevolgen.
In het licht van de recente schandalen rondom de vaccins ('runderbouillon-gate') en de onverwachte terugkeer van het heldendom ('Niemand verteld (sic) mij iets') leek het ons goed deze opnames voor een breder publiek toegankelijk te maken."
Beluister het hoorspel hier!

"Zo transformeert componist en installatiekunstenaar Janne Piksen een trappenhuis tot een reusachtig slagwerkensemble."
– NRC
Lees meer
"Speels onderzoek naar de vermenging van games en theater"
– Theaterkrant (Sander Janssens)
Lees meer
"een interessant experiment met een soort smart button, waarmee een theaterbezoeker zelf [...] een voorstelling zou kunnen beïnvloeden"
– NRC (Marijn Lems)
Lees meer
"Kwaliteit vindt Boer in de aanstekelijke speelsheid waarmee hij zijn onderzoek inzichtelijk maakt"
– Theaterkrant (Sander Janssens)
Lees meer
"een voorschot op het theater van de toekomst, waarbij (immersief) theater en techniek in hoge mate met elkaar interacteren"
– Theaterkrant (Sander Janssens)
Lees meer

Bekijk ook

Cookies & Privacy

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.

Cookies & Privacy

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.

  • Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.

  • Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.

  • Bij interactie met advertenties slaat Google gegevens op om conversies en klikgedrag bij te houden.

De instellingen zijn opgeslagen.